Don’t be evil and do the right thing!

Don’t be evil and do the right thing!

In een van mijn vorige blogs gaf ik aan dat onboarding en kernwaardes bij elkaar horen. Want dat wat je bij de werving vertelt, dienen je medewerkers ook te ervaren bij de onboarding. Tijdens de onboarding periode komt de nieuwe medewerker er namelijk achter of het verhaal waarmee je hem hebt verleidt ook daadwerkelijk hout snijdt. Als dat niet zo is, dan is de nieuwe medewerker snel weer vertrokken! Bekijk deze blog hier.

Bestorming capitool

Don’t be evil is één van de kernwaarden van google (https://en.wikipedia.org/wiki/Don%27t_be_evil). Met de bestorming van het capitool is het de vraag hoe google hier verder invulling aan gaat geven. De algoritmes van google hebben immers veel invloed op de verspreiding van fake news en bevestiging van eigen denkbeelden.  En als deze informatievoorziening uiteindelijk leidt tot een aanval op het capitool? Toch symbool van de Amerikaanse democratie, dan wil je daar toch wat aan doen?

Google Workers United

Een aantal google medewerkers is hier al langer mee bezig. Zij hebben zich verenigd in de vakbond Alphabet Workers United(AWU) Genoemd naar Alphabet, Googles moederbedrijf. Het zijn er niet veel. Slecht een paar honderd van de 132.000 google medewerkers. De aanleiding voor de oprichting was de seksuele misdragingen van twee google leidinggevende in 2018 (https://nyti.ms/2KPm5TB). 

Pas afgelopen maandag hebben ze het aangedurfd om kenbaar te maken dat ze bestaan! Ze zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest om verandering bij google te bewerkstelligen. Zodat ook Alphabet zich houdt aan haar eigen values.

Om salaris is het de vakbond niet te doen. Daarover hoor je medewerkers bij google meestal niet over klagen. Ze strijden voor ethische kwesties (), zoals discriminatie, intimidatie en seksuele misdragingen. De vakbond wil voor deze onderwerpen een gesprekspartner zijn voor de directie.

Het oude Google moto ‘Don’t be evil’ is voor velen een drijfveer. Zoals Greg, een software engineer bij google, het verwoord:  “I joined because Alphabet wields disproportionate power, and is not incentivized to use it in the most responsible way. I want to see Alphabet act as ethically as possible. The union offers a way to influence Alphabet’s culture in the name of ethics.”

 

#Dotherightthing

De bestorming van het capitool zou de aanleiding moeten zijn voor de directie van Google om met de UWA in gesprek te gaan. Op deze manier nemen ze ook hun deel van de verantwoordelijkheid op zich. Samen met de UWA kunnen ze vorm en inhoud geven aan democratische informatie voorziening.

Don’t be evil  wordt Do the right thing. Een kernwaarde die zowel google medewerkers als de wereld inspireert. En dat is de beste marketing die Google zich maar kan wensen!

Tips bij kernwaarden

Hieronder nog even de drie eenvoudige tips over het opstellen van kernwaarden.

  • Wees authentiek!
    Kies authentieke kernwaarden en niet alleen een marketing-verhaal. Zodat je ze waar maakt op de werkvloer.
  • Creëer je eigen smaak
    Uit analyse blijkt dat per sector vaak dezelfde soort kernwaardes worden gekozen. Dus kijk vooral ook bij de buren, maar maak wel je eigen saus.
  • Betrek je medewerkers
    Vraag je medewerkers wat zij een kernwaarde van jullie bedrijf vinden. In de Successful@Work onboarding app vragen we hier ook nadrukkelijk na. Want samen met je medewerkers geef je jullie kernwaardes vorm.

Wil je meer weten over bedrijfswaarden of onboarding, neem gerust contact met op info@successfulatwork.nl.

 

Door deze website te gebruiken aanvaardt u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons Cookie beleid. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten