Onboarding programma Voorbeelden

Onboarding Programma Voorbeeld

Samenvatting

Doe inspiratie op! Successful@Work is het startpunt om aan de slag te gaan met onboarding. In ons nieuwste blog zetten we vijftal voorbeeld onboarding programma's voor jou op een rij.

Onboarding programma Voorbeelden

Deze blog is het startpunt om zelf aan de slag te gaan met onboarding. We geven tips en inspiratie! En bespreken een verzameling van voorbeeld onboarding programma’s. Het zijn programma’s die wij als Successful@Work in de afgelopen jaren hebben gemaakt. Een mooie basis om mee te beginnen. 

De voorbeeld onboarding programma’s zijn:

👉 Best Practice Onboarding Programma;

👉 Basis Successful@Work Onboarding Programma;

👉 Preboarding Programma;

👉 Onboarding programma met de klant in de hoofdrol;

👉 De roadmap naar succes: onboarding.

In de rest van dit blog worden deze voorbeeldprogramma’s in elke paragraaf kort toegelicht. Ook is er een link om je nog verder te verdiepen. 

Onboarding Programma Voorbeeld 1: Best Practice Onboarding

Onboarding Programma Voorbeeld

Volgens Harvard zijn er 5 best pratices ,die bepalend zijn voor een succesvolle start in een nieuwe baan. De best pratices zijn:

👉 Positioneer je in een breed netwerk (boundary-spanning);

👉 Sluit aan op bevlogenheid, passie en geef energie;

👉 Kijk hoe je waarde toevoegt;

👉 Breidt je netwerk uit met opinie leiders;

👉 Stimuleer uitwisseling van ideeën en bevlogenheid.

In “Onboarding: kennis en ervaring niet belangrijk!” vertalen we de best practices naar een praktisch onboarding programma!

Onboarding Programma Voorbeeld 2: de 4 kerncomponenten

Een succesvol onboarding proces bestaat uit 4 kerncomponenten. Ook wel de 4 C’s genoemd. Deze 4 kerncomponenten zijn:

👉 Connection

👉 Culture

👉 Clarification

👉 Complaince.

Beheers je als organisaties de 4 kerncomponenten, dan geniet je van de voordelen van onboarden. Je nieuwe medewerker blijft langer, is meer betrokken en is productiever. In de Successful@Work Onboarding App zijn deze 4 kern componenten vertaald naar:

👉 Warm Welkom

👉 Ontmoet elkaar

👉 Leer de organisatie kennen

👉 Praktisch Zaken.

Op deze manier richt je als klant automatisch een succesvol onboarding- en inwerkprogramma proces in. 

Vervolgens hebben we deze kerncomponenten uitgewerkt in een volledig onboarding programma. In dit programma zitten met ideeën voor de inhoud van de kerncomponenten.  En we hebben inspiratie teksten toegevoegd. 

Meer lezen over de uitwerking van de 4 kerncomponenten en dé Onboarding App. Klik hier! 

Onboarding Programma Voorbeeld 3: Preboarding Programma

Onboarding Programma Voorbeeld 3

De periode tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag is de preboarding periode. Je behoudt het goede gevoel van de werving en selectie met preboarding. Bovendien zorgt het dat de nieuwe medewerker met een glimlach begint aan de eerste werkdag.

Start met preboarding 4 weken van te voren. Dat kan natuurlijk ook later, bijvoorbeeld één of twee weken van te voren. In ieder geval voor de eerste werkdag.

In onze blog countdown voor een fantastische eerste werkdag nodigen we je uit om met preboarding te starten. We vertellen je stap voor stap welke voorbereidingen je kunt treffen voor de eerste werkdag en daarna. 

Daarnaast is het belangrijk om je huidige medewerkers mee te nemen in de preboarding periode. Dit doe je door hun bewust te maken van hun gedrag. En hun uit te leggen hoe hun gedrag invloed heeft op de welkomstbeleving van hun nieuwe collega. 

Lees WOW!- Dat is nog eens een warm welkom. Hierin staan tips hoe je je huidige medewerkers kunt wijzen op hun rol. En hoe zij kunnen bijdragen aan het welkomstgevoel van hun nieuwe collega.

Als je deze stappen allemaal zet, voelt de nieuwe medewerker zich gezien en betrokken tijdens de eerste werkweek. 

Onboarding Programma Voorbeeld 4: De klant in de hoofdrol

Onboarding Programma Voorbeeld 4

Klantobsessie is de basis voor elk succesvol bedrijf. Denk er daarom eens aan om de klant centraal te zetten in het onboarding programma.

In dit voorbeeld programma gebruiken we de aanpak van Amazon. Deze aanpak zorgt ervoor dat een nieuwe medewerker actief na denkt over producten en/of diensten. En wat deze producten en/of diensten betekenen voor klanten.

De aanpak heet PRFAQ. En staat voor voor Press Release en Frequently Ask Questions (PRFQA). In gewoon Nederlands een persbericht met FAQ.

De PRFAQ bij Amazon bestaat uit 3 onderdelen. Te weten een persbericht, een interne FAQ, en een externe FAQ. Het uiteindelijk resultaat is zes A4-tjes met duidelijke afweging of het product en/of dienst gemaakt moet worden of niet.

Voor onboarding gebruiken we alleen het PR gedeelte van de aanpak, het zgn. persbericht. Het doel is dat de medewerker zich verdiept in de producten en/of diensten van jullie organisatie. En tijdens de onboarding het gesprek aan gaat met het collega’s over de waarde van producten en/of diensten. 

Je kunt je energie maar één keer ergens insteken. Op deze manier leert de nieuwe medewerker wanneer het waarde toevoegt om ergens energie in te steken.

Lees verder in ons blog Klant centraal bij onboarding. Waar we deze aanpak verder verwerken naar een onboarding programma.

Onboarding Programma Voorbeeld 5: De roadmap naar succes

Onboarding Programma Voorbeeld 5

Laat je nieuwe medewerkers kennis maken met wat jullie bedrijf uniek maakt. Jullie kernwaarden! Kernwaarden omvatten elementen van jullie visie, missie, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van jullie organisatie.

Inspireer nieuwe medewerkers en laat ze tijdens de onboarding nadenken over zichzelf en hun toekomst binnen jullie organisatie.

Iedere organisatie heeft medewerkers, die hun talenten inzetten om de missie te bereiken. Deze talenten zijn terug te voeren naar de (kern)waarden van het bedrijf. En zijn gekoppeld aan hoe er wordt samen gewerkt, successen gevierd en klanten geholpen.

Het is de specifieke ervaring en kennis van de medewerkers die het bedrijf een voorsprong geven. Deze talenten van medewerkers passen bij de missie. En zorgen ervoor dat jullie je onderscheiden van concurrenten. 

Nieuwe medewerkers weten nog niet wat er van hen wordt verwacht. Of hoe ze waarde moeten toevoegen. Help ze slagen door de sleutel tot succes mee te geven: de kernwaarden.

Vertel hoe jullie samen successen behalen en klanten bedienen. Wil je weten hoe je dit verwerkt in een praktisch onboarding programma. Lees verder in:   Onboarding begint met authentieke bedrijfswaarden en Creëer nieuwe helden.

Gebruik deze 5 onboarding programma voorbeelden als inspiratie voor je eigen programma! 

Successful@Work Onboarding App

Onboarding App

Start eenvoudig in dé Onboarding App van Successful@Work. Gebruik alle voorbeeld onboarding programma’s door ze in de App te downloaden.  Begin met de Successful@Work Wizard. En richt snel en flexibel een gedegen onboarding programma in.

Onboarding made easy!

Door deze website te gebruiken aanvaardt u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons Cookie beleid. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten