Verleidt met onboarding!

Samenvatting

Ben jij ook verleid tijdens de werving van je nieuwe functie? En ben je nog steeds verliefd op je nieuwe organisatie, team en nieuwe functie of ben je meteen in productiemodus gesprongen? Waarom neem je - als je start met een nieuwe functie- niet uitgebreid de tijd om te genieten van die wittebroodsweken! En ben je meteen gefocust op het inwerken en presteren in je nieuwe functie?

Verleidt met onboarding!

Ben jij ook verleid tijdens de werving van je nieuwe functie? En ben je nog steeds verliefd op je nieuwe organisatie, team en nieuwe functie of ben je meteen in productiemodus gesprongen?

Waarom neem je – als je start met een nieuwe functie- niet uitgebreid de tijd om te genieten van die wittebroodsweken! En ben je meteen gefocust op het inwerken en presteren in je nieuwe functie?

Uiteindelijk ga je een (werk)relatie waar je 40 uur per week met elkaar samenwerkt, week in week uit. Het is belangrijk dat je dan weet bij welke collega je langs gaat voor een goede grap of een goed gesprek. Of dat een collega een ochtend mens is en pas in de middag pas echt aanspreekbaar is. Als je je thuis voelt in een organisatie en team, gaat alles als het ware vanzelf en pak je die nieuwe rol makkelijk op.

De valkuil

Toch zijn de meeste mensen als ze starten met een nieuwe functie in een nieuw team in eerste instantie gericht op het werk en productie draaien en niet met de verbinding en fit met anderen in het team.

Tijden deze onboarding training, die ik geef aan starters, geeft het merendeel (75%) bij de start aan vooral gefocust te zijn op presteren in de nieuwe rol. Alleen mensen, die functies uitvoeren die gericht zijn op relatie, zoals commerciële functies, zitten mensen er anders in. Zij focussen op de verbinding en thuis voelen.

Leidinggevenden vinden het al net zo moeilijk. Ook zij focussen op het werk wat er gedaan moet worden in het team. Onboarding thema’s over hoe zij graag willen samenwerken, successen vieren of hoe ze klanten bedienen worden nauwelijks besproken. Ook meer praktische zaken of we gezamenlijk lunchen komen niet aan bod.

Als de leidinggevende al niet het goede voorbeeld geeft, werkt het team natuurlijk niet anders. Ze werken de nieuwe collega netjes in op de functie. Elkaar leren kennen dat komt later wel. Dat doe je door als je samen werkt of als er een persoonlijke klik is. Wat je prettig vindt in de samenwerking komt niet snel ter sprake.

Natuurlijk is de vraag of de nieuwe collega de gevraagde kennis, vaardigheden en inspanning levert legitiem. Maar een gedegen sollicitatieprocedure zorgt ervoor dat je als leidinggevende en als team weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Je hebt niet voor niks 3 of 4 sollicitatierondes doorlopen om te kijken de nieuwe collega het werk aankan. Vertrouw daarop en focus op de verbinding.

Succesvolle start

Om succesvol te zijn in een nieuwe organisatie- en dus een nieuwe functie- dient er een persoonlijke fit te zijn met jou en je toekomstige team/organisatie. Dat heeft voornamelijk te maken of je goed past binnen de cultuur van het team en de organisatie. En in minder met de mate met hoe goed je een specifieke functie/rol uitvoert.

Als je met inwerken begint tijdens de start van je functie ben je gemiddeld een half jaar tot een jaar verder voordat je de echt wezenlijke vraag aan jezelf stelt: voel ik me hier thuis?

En dat is jammer, want dat thuis voelen is de basis voor je veilig voelen en leren. En om je veilig te voelen is het nodig dat je gezien wordt en dat je weet welke normen en waarden er zijn over hoe we met elkaar omgaan.

Bovendien zijn de werkzaamheden van je functie over het algemeen aan te leren met een functie specifiek inwerkprogramma. Maar of jij je thuis voelt in je team en organisatie met jouw persoonlijke normen en waarden, is niet. Dat is er of dat is er niet. Natuurlijk kun je tijdelijk in een organisatie/team werken waar je wat minder past, maar uiteindelijk heeft dat gevolgen voor je gezondheid, je functioneren en je werkplezier.

Keer de valkuil om

Dus keer die valkuil om en focus op onboarding en niet inwerken! En wat is het verschil tussen die twee? Onboarding heeft een andere focus. Onderstaand plaatje laat goed zien. Met inwerken richt je je vooral op de praktische zaken en het eigen maken van de functie. Terwijl je met onboarding meteen focust op de verbinding – het hart- met je organisatie en je team. Je doorloopt hetzelfde proces, maar dan andersom.

Dus je bent niet bezig bij de start de basis regels en de werkinhoud van je rol en functie. Maar richt je eerst op de verbinding met en thuis voelen bij je team en de normen en waarden binnen het team en daarna pas op je nieuwe rol.

En een onboarding programma helpt je daarbij. Omdat een onboarding programma nadrukkelijk stil staat bij de vraag of er een fit is tussen jouw normen, waarden en doelen en de normen, waarden en doelen van het team/organisatie. Op deze manier sluiten jullie perfect op elkaar aan.

Bijkomende voordeel is dat een onboarding programma de inwerktijd met wel 1 tot 3 maanden verkort. Bovendien leidt een goede onboarding tot een lager verloop, een hogere tevredenheid en grotere betrokkenheid.

Wil meer weten over onboarding neem vrijblijvend contact met op via bianca@successfulatwork.nl.

Door deze website te gebruiken aanvaardt u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons Cookie beleid. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten