De roadmap naar succes
Met onboarding laat je nieuwe medewerkers kennis maken met de (kern)waarden van jullie organisatie. Dat wat jullie bedrijf uniek maakt. Deze waarden omvatten elementen van jullie visie, missie, ambities, cultuur en de persoonlijkheid van jullie organisatie.
Wat zijn (kern)waarden?
Om te beginnen is het goed om vast te stellen wat (kern)waarde nu eigenlijk betekent. Naast dat de waarde van iets, iets zegt over de prijs, staat het ook voor belang.
Kernwaarden stellen de vraag:
Wat is voor jullie organisatie nu het meest essentiële en wezenlijk belang?
Het gaat over de niet-onderhandelbare principes en overtuigingen binnen je organisatie. Die principes en overtuigingen die aangeven wat je organisatie echt van wezenlijk belang vindt. Zij geven richting aan de keuzes die de organisatie maakt. Denk maar aan wat volgens jouw organisatie succes is, of hoe je binnen jullie organisatie samenwerkt of klanten bedient. De kernwaarden vatten die vragen samen.
Kernwaarden
Kernwaarden geven antwoord op de vraag: Waarvoor staat jouw merk en organisatie? Het is een eenvoudige set richtlijnen en regels om mee te werken. Zie kernwaarden als een aantal niet-onderhandelbare principes die het gedrag van je organisatie bepalen. Ze vormen samen de cultuur van je organisatie en leggen jullie merkidentiteit vast.Hoe breng je (kern)waarden over?
Mensen houden ervan om succes verhalen te horen. Iedereen kent het filmpje van die omstander die besluit een jongetje te redden uit een brandende flat.
Maar weet je wat mensen nog leuker vinden? Hun eigen succes verhalen.
Als je medewerkers wilt inspireren en wat mee wil geven tijdens de onboarding periode, dan wil je dat medewerkers denken over zichzelf en hun toekomst binnen jullie organisatie.
Het is makkelijk om in de valkuil te stappen en te denken dat de nieuwe medewerker bij jullie gaat werken vanwege jullie product of organisatie. En natuurlijk is jullie product of organisatie belangrijk, maar zij hebben niet de hoofdrol.
Het gaat erom hoe de nieuwe medewerker denkt succesvol te zijn in jullie bedrijf. Hoe hij of zij haar kwaliteiten succesvol inzet en verder ontwikkelt. Met andere woorden: hoe hij of zij een held wordt in jullie verhaal!
Creëer helden
Elke held zet zijn krachten in voor het bestrijden van het kwaad en het bereiken van een hoger doel, oftewel het bereiken van de missie. En deze missie staat wat voor wat jullie organisatie waardevol vindt in deze wereld.
De striphelden Batman en Superman zetten hun speciale krachten in om de wereld te redden, allebei op hun eigen manier.
Zo bezit ook ieder organisatie helden, die hun krachten inzetten om de missie te bereiken. Het zijn specifieke en unieke krachten die deze helden hebben. Krachten die nodig zijn om jullie missie te bereiken.
Deze krachten zijn terug te voeren naar jullie (kern)waarden. En zijn gekoppeld aan hoe jullie samenwerken, successen definiëren, behalen en klanten bedienen. Het is de specifieke ervaring en kennis van jullie medewerkers die jullie organisatie een voorsprong geeft. Deze talenten van medewerkers zijn enerzijds logisch, omdat ze bij jullie missie passen en anderzijds zijn het de onderscheidende krachten ten opzichte van jullie concurrenten.
Het is niet vanzelfsprekend!
Gek genoeg zijn er nog veel bedrijven die denken dat nieuwe medewerkers meteen wel weten hoe zij held kunnen worden in een organisatie. En wat er van hen wordt verwacht en hoe ze waarde moeten toevoegen. Dat weten ze veelal echter niet.
Help ze slagen door de sleutel tot succes mee te geven: jullie kernwaarden. En vertel hoe jullie samen successen definiëren, behalen en klanten bedienen.
Tips om van nieuwe medewerkers jullie helden te maken:
- Benader medewerkers die inspirerend zijn binnen jullie organisatie. De helden van jullie organisatie.
- Vraag aan deze helden wat hun visie is en welke krachten zij inzetten in jullie organisatie.
- Laat nieuwe medewerkers met deze helden kennismaken. Laat de helden vertellen over hun krachten en hoe zij die inzetten voor jullie organisatie. Wat hun visie op jullie organisatie is en hoe ze met hun talenten helpen om deze te bereiken.
- Vraag aan de nieuwe medewerkers na te denken wat het verhaal van de helden voor hen betekent. Wat hun visie op jullie organisatie is en hoe ze met hun talenten kunnen helpen om deze visie te bereiken.
- Zo denken de nieuwe medewerkers na welke eigen krachten zij kunnen inzetten om een held te worden binnen jullie organisatie!
Het gaat niet over jou, maar over die ander.