Onboarding begint bij authentieke bedrijfswaarden!

Onboarding begint bij authentieke bedrijfswaarden!

Onboarding en bedrijfswaarden horen bij elkaar. Want wat je zegt tijdens de werving dienen je medewerkers ook te ervaren bij de onboarding. Tijdens de onboarding periode komt de nieuwe medewerker er namelijk achter of het verhaal waarmee je hem hebt verleid ook daadwerkelijk hout snijdt.

En als dat niet zo is, dan is de nieuwe medewerker snel weer vertrokken! 4% van de medewerkers vertrekt al op de eerste werkdag. En 60% van de medewerkers overweegt op te stappen als de eerste maand van de onboarding periode niet lekker loopt (https://www.roberthalf.be/nl/pers/slechte-onboarding-60-van-nieuwe-medewerkers-overweegt-vertrek).

Drie eenvoudige tips!

Met de volgende drie tips kan je onnodig vertrek van nieuwe medewerkers voorkomen.

1. Wees authentiek!

Allereerst dienen de bedrijfswaarden authentiek te zijn, en niet alleen een marketingverhaal. Als je het niet waar kunt maken op de werkvloer of omdat je imago gewoon zo niet is, heeft het geen zin.

Zoals bij Amazon.com. Amazon heeft het algoritme dat bepaalt hoe de zoekresultaten worden weergegeven, gewijzigd. De aanpassing is gedaan zodat de resultaten waarop Amazon de hoogste winstmarge maakt, boven aan staan op de zoekpagina. Dus niet de resultaten die het beste zijn voor de klant.

Deze aanpassing heeft geleid tot interne problemen. De technische afdeling van Amazon wilde het algoritme niet aanpassen. De reden: het druiste in tegen hun kernwaarden en die van Amazon. Want Amazon wil de hoogste toegevoegde waarde leveren aan hun klanten. De wijziging van het algoritme droeg hier niet aan bij. Je vraagt je af hoe lang deze mensen nog blijven bij Amazon voordat ze opzoek gaan naar een nieuwe uitdaging die beter aansluit bij hun eigen normen en waarden.

2. Creëer je eigen saus

Wat opvalt is dat in een branche veel bedrijven vaak dezelfde kernwaarden opschrijven. Kijk dus vooral naar je concurrenten als je kernwaarden opstelt. Beter goed gejat dan slecht bedacht! Vaak zijn namelijk dezelfde waarden van toepassing in een branche of sector. Creëer daarna wel je eigen unieke smaak. Anders heeft dit alsnog geen waarde.

Bijvoorbeeld veel IT bedrijven “nemen zichzelf niet al te serieus”. Dat omschrijven ze wel allemaal net anders. Bij bol.com heet het “de humor er van inzien”( https://banen.bol.com/werken-bij/onze-waarden/), bij google.com “Je hoeft geen pak aan te trekken om serieus te zijn” en bij Atlassian “Play as a team: We can be serious, without taking ourselves too seriously”( https://www.atlassian.com/company/values).

Een heel ander voorbeeld zijn de bedrijfswaarden in de schoonmaakbranche. Daar is trots een belangrijke kernwaarde is. Zo zegt Sodexo: “Het vervult ons met trots als we onze klanten blij maken en inspelen op hun verwachtingen” (https://www.werkenbijsodexo.nl/over-ons). En Hago: “Elke dag zijn duizenden mensen in touw om een bijdrage te leveren aan de hoge kwaliteit van ons dagelijks leven. En daar zijn we ontzettend trots op.” (https://www.ikwilwerkenbijhago.nl/over-hago).

3. Betrek je medewerkers

Om gedragen kernwaarden op te stellen is het belangrijk om je medewerkers hierbij te betrekken. Een goede oefening is om met de verschillende disciplines binnen het bedrijf hierover in gesprek te gaan.

Vier vragen staan hierbij centraal:

1. Waarom kies je voor ons bedrijf?

2. Wat zijn belangrijke waarden in je werk?

3. Wat biedt de organisatie jou?

4. En hoe merk je dit en maakt het bedrijf dit waar?

Haal de rode draad uit deze antwoorden en stel op basis hiervan je bedrijfswaarden en je onboarding strategie op. Laat vervolgens zien in je werving en onboarding dat wat je naar buiten zegt ook daadwerkelijk binnen voelbaar is.

Een goed voorbeeld is Coolblue. Bij hen wil je werken omdat je met vrienden wilt werken. Kernwaarde van Coolblue “Er zijn weinig bedrijven waar zoveel collega’s ook vrienden zijn. Dat is onze kracht.” Bij Coolblue merk je dat aan de feestjes die ze organiseren en collega’s die ook vrienden worden (net zoals de oprichters). https://www.werkenbijcoolblue.nl/over-coolblue#vrienden.

In ieder geval genoeg handvatten om met de bedrijfswaarden en onboarding aan de slag te gaan.

Wil je meer weten over bedrijfswaarden of onboarding, neem gerust contact met op info@successfulatwork.nl.

Door deze website te gebruiken aanvaardt u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons Cookie beleid. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten