Onboarding en hoe om hulpvragen een nieuwe medewerker helpt!

Samenvatting

Onboarding gaat over een warm welkom, je thuis voelen op je werkplek en verbinding maken met je nieuwe collega’s. Een simpele manier om deze verbinding met je nieuwe collega’s te maken: Vraag om hulp!

Onboarding en hoe om hulpvragen een nieuwe medewerker helpt!

Onboarding gaat over een warm welkom, je thuis voelen op je werkplek en verbinding maken met je nieuwe collega’s. Vaak vergeet je in een nieuwe baan deze verbinding te leggen en ben je te veel bezig met het eigen maken van het werk. Een simpele manier om deze verbinding met je nieuwe collega’s te maken: Vraag om hulp!

Zoals jullie uit mijn vorige blog begrepen, is er door de kanker enorm veel veranderd in mijn leven. Wat me enorm veel steun heeft gegeven de afgelopen maanden zijn alle mensen die om me heen staan. Onze familie, vrienden, buren, collega’s en oud collega’s, klanten, de hockey, de school van de kinderen en ga maar zo door. Het raakte me enorm hoeveel steun en lieve reacties ik van mensen kreeg en krijg.

En al die mensen wilden – als het kon – ons helpen of iets voor ons doen. De één door een luisterend oor, de ander door mij ruimte te geven of bereidt is om bij mij af te spreken. De buurvrouw die een pan eten kookt of een lieve ouder die onze dochter of onze zoon naar de hockeytraining brengt.

Het zorgde ervoor dat ik me realiseerde dat er heel veel mensen om ons heen staan die je willen helpen.

Nieuwe baan: vraag om hulp!

En dat is natuurlijk ook zo als je start met een nieuwe baan, dan staan er ook veel mensen om je heen. Alleen je vergeet vaak er op te letten. Je wilt je vaak toch bewijzen, laten zien dat je de nieuwe baan snel beheerst en je wilt snel iets bijdragen aan je nieuwe team. En vaak zie je hulp vragen toch als een zwaktebod. Je vindt dat jij dat toch zou moeten kunnen!

Juist hulp vragen én aanvaarden is een manier om echt in verbinding met mensen op te bouwen of je bestaande relatie te versterken. Ik was bijvoorbeeld enorm blij toen mijn buurvrouw ons een pan eten kwam brengen na mijn eerste chemo. Zo had mijn man tijd voor onze kinderen en mij. En zij deed het met alle liefde en plezier. We hebben hierdoor ook meer contact dan voorheen. En zo kan ik wel even door gaan. Het voelt enorm rijk om zoveel mensen om je heen te hebben die je willen helpen en met je meeleven.

En op het werk werkt dat ook zo. Als je net nieuw bent in een organisatie en je worstelt met je nieuwe uitdaging, is er altijd een collega die weet hoe het (beter) kan. En om hulp vragen is het enige dat je hoeft te doen.

Daarnaast heeft om hulp vragen ook een mooi bijeffect. Uit onderzoek van Katie Liljenquist en Adam Galinsky blijkt dat om hulp vragen ervoor zorgt dat jij bij je collega’s warmer, oprechter en meer bereid om samen te werken, overkomt. https://hbr.org/2014/06/win-over-an-opponent-by-asking-for-advice.

Even kort de voordelen van hulp en advies vragen op een rijtje:

· Je hulpvraag versterkt de relatie met degene die je om hulp vraagt

· Door je hulpvraag kijken collega’s – als vanzelf – mee vanuit jouw perspectief

· Je wordt leuker gevonden door je collega’s

En hoe doe je dat dan, om hulp vragen?

Ik vindt het vragen om hulp best lastig. Maar het blijkt dat er vooral in mijn hoofd de blokkade zit. Mensen willen graag helpen en zijn tot veel meer bereidt dan je verwacht. Zo is bijvoorbeeld een klant van mij bereid om bij mij in de buurt af te spreken omdat het voor mij niet meer haalbaar is om met de chemo naar hen toe te komen. Ik vond het ongelofelijk, maar ben zo dankbaar!

Leg je situatie uit en vraag aan diegene “Hoe zou jij dat doen?” Het is een simpele vraag. Natuurlijk werken “Kun je me even helpen” of “Ik heb je hulp nodig” ook. Maar “Hoe zou jij dat doen?” werkt nóg beter en makkelijker. Met deze vraag spreek je namelijk rechtstreeks de expertise en kundigheid van de helper aan, die je daarmee automatisch erkent.

Wil je praktische voorbeelden kijken op https://assertief.nl/hulp-vragen/.

En geniet van het de hulp of steun die je krijgt. Ik ben alleen maar dankbaar voor alle mooie hulp en steun die ik krijg! En ben nog dagelijks blij met kleine berichtjes via de what’s app of hulp en medeleven. Denk aan een moeder die mijn dochter uitnodigt om te komen spelen, een klant die aanbiedt om tijdens de reis naar een werkbezoek te carpoolen of een lieve vriendin die me appt om te zeggen dat ik vandaag weer veel water moet drinken voor de chemo.

Door deze website te gebruiken aanvaardt u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons Cookie beleid. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten