Wat leidinggevenden kunnen leren op de basisschool!

Wat leidinggevenden kunnen leren op de basisschool!

De scholen zijn sinds 3 weken weer begonnen en het verbaast me elke weer hoe goed de leraren* op de basisschool bezig zijn met “de onboarding” van de leerlingen. Al zullen zij dit vast niet zo noemen.

Op de basisschool

Elk jaar zijn de basisschool leraren – soms tot de herfstvakantie – druk met het laten landen van leerlingen en het proces om de klas te vormen. Tijdens dit groepsvormingsproces wordt de lat van de inhoudelijke prestatie ook direct neergelegd. Mijn dochter uit groep 7 kwam bijvoorbeeld meteen de eerste week thuis met 2 uur huiswerk. Naast de lesstof wordt er uitdrukkelijk tijd en ruimte gemaakt om na de vakantie de verhoudingen in de klas weer te verkennen.

Deze basisschool leraren weten als geen ander dat de verandering van de groepssamenstelling van een klas invloed heeft op de groepsdynamiek. En dat deze de basis vormt voor prestaties en leren van leerlingen. En ook al verandert de klas niet, toch staan zij na de zomervakantie uitdrukkelijk stil bij het groepsvorming en het aan boord krijgen van de leerlingen op het komende lesjaar. Met deze “onboarding” creëren zij de randvoorwaarden voor een lerende omgeving en een succesvolle klas.

De theorie

Deze leraren gebruiken hierbij de theorie van Bruce Tuckman. Hij heeft een zeer inzichtelijk model gemaakt om de ontwikkeling van een groep tastbaar te maken. En heeft deze groepsontwikkeling gevat in vier stadia: forming, storming, norming en performing.

Theorie van Bruce Tuckman

Wat de leidinggevende kan leren

Als leidinggevende kun je van deze basisschool leraren veel leren. Zij laten je zien dat je door aan de slag te gaan met onboarding zij een succesvolle lerende omgeving creëren. En leren is de randvoorwaarde om een succesvolle organisatie te zijn in deze eeuw. Daarnaast zorgen leraren met onboarding dat leerlingen zich thuis voelen in hun klas. En beïnvloeden zij de groepsdynamiek, zodat de klas en hun leerlingen verder kunnen excelleren. Wil je ook met onboarding aan de slag, lees dan snel onderstaande tips.

De tips

Tips voor leidinggevende over onboarding

1. Focus op het laten landen

Trek voor de onboarding en inwerken van een nieuwe medewerker tijd uit. Het werk komt op de tweede plaats. Focus eerst op het groepsproces en het goed laten landen van de nieuwe medewerker in het team. Dat betaalt zich later terug.

2. Wat bekender is, wordt vaak leuker

Zorg dat het nieuwe teamlid en de teamleden meer van elkaar (en van jou) te weten komen. Wat onbekend is, is vaak niet zo leuk. Laat teamleden in ieder geval individueel kennis maken, maar denk ook aan ludieke groepsactiviteit. Bijvoorbeeld laat teamleden om de beurt drie interessante dingen over zichzelf vertellen. “Ik loop hard, ik ben een echte regelneef en weet altijd de nieuwste roddels.” Of, twee uitspraken zijn leugens en één is de waarheid. Laat de andere teamleden raden wat de waarheid is.

3. Zorg voor een goed gevoel

Bespreek elke dag even de dag met je (nieuwe) medewerker. Trek tien minuutjes uit om de positieve dingen van die dag te noemen. Laat de negatieve bewust even rusten. Op deze manier gaat de nieuwe medewerker met een goed gevoel naar huis. Wat beter kan, bespreek je kort op het moment dat zich de situatie voor doet.

4.Creëer een teamopdracht

Creëer een teamopdracht die alleen door samenwerken kan worden gerealiseerd. En zorg ervoor dat er wisselende samenstellingen in het team zijn tijdens de uitvoering. Zo creëer je de mogelijkheid voor het nieuwe teamlid om het team te leren kennen en met het team samen te werken. Sluit deze teamopdracht gezamenlijk af en evalueer plenair. Kijk daarbij vooral naar het proces. Wat ging goed? De resultaten komen later wel.

5. Werk met een teambord

In het verlengde hiervan maak in plaats van individuele doelstellingen, een teambord met de teamdoelstellingen voor dit jaar. Voor elke doelstelling is een teamlid verantwoordelijk. Bespreek deze doelstelling en hoe het team elkaar kan helpen om de doelstellingen te halen. Zorg hierbij dat niet alleen jij, maar ook de teamleden aan het woord komen en doelstellingen bepalen. En kies niet alleen de harde doelstellingen maar doelstellingen die werken in dit team leuk maken.

6a. Een kans om te excelleren

Als een nieuw medewerker start is dit een kans om de normen van het team opnieuw te bepalen. Jij als leidinggevende bent hierin in de lead! Bespreek en bepaal tijdens een overleg de normen van het team opnieuw. Dit doe je bijvoorbeeld door te bespreken wat succes betekent voor het team en door dit succes ook uit te dragen. Bij gesprekken over normen in het team kun je het gesprek sturen door teamleden aan het woord te laten die vrijwel zeker een positieve norm benoemen.

6b. Een kans om te excelleren

Bespreek met je team wat een “goede samenwerking en een excellent team” betekent voor hen. Er is een goede kans dat het team zich hiernaar gaat gedragen. Wie wil immers niet lid zijn van een excellent team? Negeer problemen niet, maar maak ze bespreekbaar. Daarmee zet je de toon over omgaan met elkaar.

Aan de slag

Aan de slag

Genoeg tips om met onboarding en inwerken van je nieuwe medewerker samen met je team aan de slag te gaan. En met de komst van een nieuwe medewerker heb je ook nog de kans om verder met je team te excelleren.

Wil je verder praten of meer weten over onboarding: dé nieuwe manier van inwerken, neem gerust contact  op info@successfulatwork.nl.

* indien leraren wordt genoemd, worden hiermee zowel leraren als leraressen bedoeld

Door deze website te gebruiken aanvaardt u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons Cookie beleid. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten